5 vragen aan Kristian Byrge: de man achter Muuto
Het Deense Muuto bestaat pas sinds 2006, maar groeide in die korte tijd wel uit tot één van de meest succesvolle Scandinavische merken. Kristian Byrge (41), die het bedrijf tien jaar geleden samen met Peter Bonnén uit de grond stampte, praat niet graag over zichzelf, maar maakte toen we hem ter gelegenheid van die verjaardag in Kopenhagen ontmoetten, graag een uitzondering.
Is Muuto anno 2016 het bedrijf dat u tien jaar geleden in gedachten had?
“In grote lijnen wel, ja. We wilden het Scandinavische design opnieuw de sterke positie bezorgen die het in de gouden jaren 50 en 60 innam. Ik denk dat dat gelukt is.”
Waarin verschilt Muuto van andere succesvolle Scandinavische merken als Hay en Normann Copenhagen?
“Muuto bouwt verder op de fundamentele waarden van het traditionele Scandinavische design – vakmanschap, functionaliteit, duurzaamheid -, maar combineert die met nieuwe materialen en technieken. Dat andere merken ongeveer dezelfde taal spreken als wij, juich ik van harte toe. We streven hetzelfde doel na en kunnen elkaar helpen.”
Wat is volgens jou hét Muuto-product bij uitstek?
“Ze liggen me allemáál na aan het hart, maar op het vlak van meubilair pik ik er de ‘Fiber Chair’ van het Deense duo Iskos-Berlin uit. Die ziet er niet alleen tijdloos uit, maar vat met zijn mix van hout en plasticvezel de essentie van Muuto ook goed samen. Om dezelfde reden kies ik qua verlichting voor ‘Unfold’, de rubberen hanglamp van het Zweedse collectief Form Us With Love, en wat accessoires betreft voor ‘Dots’, de grafische kleerhaken van de Noor Lars Tornöe. En ja, ik heb die drie objecten zelf in huis.”
Welke klassieker had je graag in de Muuto-catalogus gezien?
“De stoelen van Hans Wegner. Het zijn stuk voor stuk briljante ontwerpen, die nog niets aan relevantie hebben ingeboet.”
Hoe luidt jouw levensmotto?
“It’s all about love.”
Bron: Feeling Wonen oktober 2016 | Tekst: Jan De Vos