De nieuwe golf van Scandinavisch design
Scandinavië en design, dat ging altijd al hand in hand. Na het succes, begin deze eeuw, van ondertussen volwassen merken als Hay, Muuto en Normann Copenhagen, volgden een hele rist labels in hun illustere spoor, labels die nu staan te trappelen om hun eigen stempel op de wereld te drukken.
Oyoy
Toen Lotte Fynboe op zoek ging naar een naam voor haar interieurmerk, liet ze zich inspireren door de luchtvaart. ‘OY’ is de lettercombinatie die op de staart van elk in Denemarken geregistreerd vliegtuig staat. Onlangs werd ook de kinderlijn voorgesteld: nog speelser dan de gewone collectie, met veel textiel, maar ook klein meubilair en decoratie. Dit najaar gelanceerd: originele grafische kerstversiering, kussens in vergrijsde trendy tinten, grappige en praktische poefs en handige muurrekjes. “We willen comfort, functionaliteit en gezelligheid combineren met een cleane en verfijnde look.” De hoofdzetel van Oyoy bevindt zich aan de westkust van Denemarken, aan onze eigenste Noordzee, dus.
Hem
‘Hem’ betekent thuis, en dat is waar dit merk wil komen: bij zoveel mogelijk mensen thuis. Hoe ze dat doen? Via het internet. Het merk werd in 2014 gelanceerd, o.a. door de oprichter van e-shop Fab, die er meteen het Finse One Nordic Company bij kocht. Blikvanger bij de lancering twee jaar geleden was een serie lampjes van Lucca Nichetto, die je kunt samenstellen op maat, en die de toepasselijke naam ‘Alphabet’ meekreeg. Hem werkt ook met andere gekende ontwerpers, zoals Max Lamb, Nendo, Form Us with Love en Gamfratesi. Brusselaar Julien Renault ontwierp voor hen een serie kandelaars. Begin dit jaar verkaste Hem zijn hoofdkwartier van Berlijn naar Zweden. Zonder de Fab-man, weliswaar, maar rond dezelfde tijd verwierf Vitra een belangrijke aandeel in het bedrijf. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Woud
Ook gespot op Biennale Interieur in Kortrijk: Woud. In mei 2014 werd het bedrijf opgericht door Mia en Torben Koed, die uit de meubelbranche komen. Zoon Nicholas Koed is brand manager: “Ons merk en onze producten zijn absoluut Scandinavisch”, aldus Koed junior. “ Maar we houden ervan om met jonge designers van over de hele wereld te werken. Wat hen aan ons bindt, is de gedeelde passie voor echte Scandinavische eenvoud.” De naam haalden de Denen bij het Nederlands: “Woud verwijst naar wat ons typisch uit het noorden maakt: we zijn omringd door bossen. Maar we spreken het uit zoals het Engelse wood.” Ondertussen is de collectie al vrij uitgebreid, met zowel sofa’s als verlichting, tafels en stoelen. Begin september kwam daar nog een eerste accessoire-lijn bij, met rekjes, spiegels, bijzettafeltjes, en serveerschalen.
Bron: Feeling Wonen november 2016 | Tekst Leen Creve