Gaetano Pesce: een nieuwsgierig genie
Gaetano Pesce is een levende legende. Gedreven door zijn onverzadigbare creatieve instinct speelt hij al meer dan een halve eeuw een hoofdrol in de geschiedenis van het design. Hij was de pionier van industrieel én experimenteel design, en was de eerste die zijn ontwerpen een boodschap meegaf. Volgens hem heeft design alles om een volwaardige kunstvorm te worden. Nieuwsgierigheid is een schitterend gebrek…
Levende legende
Er hing elektriciteit in de lucht op de avond dat Gaetano Pesce in het kader van Design September een lezing gaf. Hij gaf zijn publiek vleugels. “Voor wie nieuwsgierig is en zijn creativiteit de vrije loop durft te laten, is alles mogelijk”, zo luidde de blijde boodschap van deze mythische persoonlijkheid uit het Italiaanse en internationale design.
Kwestie van tijd
Deze wijze ouderling met het enthousiasme van een jong veulen houdt in elk geval zijn blik op de toekomst gericht en blijft enthousiast het gevecht met de tijd aangaan. Tijdens zijn lezing zei hij daarover: “De tijd werpt elke dag weer andere vragen op. Hij valt nooit in herhaling. Terwijl we in ons leven vaak lange periodes van herhaling doormaken. En dat is jammer, want jezelf herhalen komt eigenlijk neer op tijd verspillen. Het leven zou er elke dag anders moeten uitzien.”
De dag na de lezing gingen we Pesce opzoeken in zijn hotel, vastbesloten om tijdens ons gesprek niet in herhaling te vallen…
Ben je altijd al zo nieuwsgierig geweest?
‘Ja. Als kind vouwde ik al bootjes waar ik een bruistablet achter hing, om te kijken wat er in bad mee zou gebeuren. Bruiste dat tablet hard genoeg om het bootje te laten varen? Op de zolder van ons huis had ik een verzameling gereedschap, waarmee ik, in plaats van dingen na te maken, objecten in elkaar probeerde te knutselen die ik nog nooit had gezien.’
Van wie heb je dat, denk je?
‘Ik ben opgevoed door mijn moeder, die pianiste was. Zij vertelde me wat componeren inhoudt: geluiden creëren, muziek uitvinden. De muziek die je bedenkt, draagt automatisch kenmerken van het heden in zich. Geen enkele nieuwe compositie kan volledig als oude muziek klinken! Ik was nog maar tien jaar, maar begreep toen al hoe belangrijk het is om voeling te hebben met de tijd waarin je leeft. Zo tekende ik veel, maar nooit op papier, want dat vond ik ouderwets. Ik probeerde nieuwe materialen uit.’
Je ontwerpt nog elke dag?
‘Ja. In New York heb ik twee ateliers. Maar in het vliegtuig of op hotelkamers begin ik ook vaak te schetsen, om een idee of een iets wat me boeit vast te leggen. Dat beschouw ik als gymnastiek voor de geest.’
Hoe kun je je creatieve geest trainen?
‘Daar heeft het onderwijs een belangrijke taak in, denk ik. Leerlingen en studenten moeten leren hoe ze zichzelf kunnen zijn. Klakkeloos de mode en trends volgen heeft nog nooit iemand gelukkig gemaakt. Je moet jezelf leren om anders naar de werkelijkheid te kijken en te blijven kijken. Zo dwing je ook respect af voor jezelf, voor je unieke persoonlijkheid en hoe die zich van de rest onderscheidt.’
Bron: Feeling Wonen 12-2016 | Tekst Jean-Michel Leclercq | Foto’s Filip Van Roe