Huis uit de jaren 60 met eigentijdse elementen
Marine en Olivier kochten een huis uit de jaren 60 in Amerikaanse stijl. Ze wilden geen afbreuk doen aan dit prachtige huis en richtten het huis in met vintage en zelf ontworpen spullen.
Jaren 50 en 60
Het doolhof dat de ring rond Charleroi is, ligt maar een paar kilometer verderop, maar toch zit je hier al midden in de natuur. Een kronkelweg langs groene heuvels leidt naar een huis dat staat te glimmen in de zon. Het doet denken aan de befaamde Californische Case Study Houses uit de jaren 50 en 60: een massief blok waarvan een muur vaak is geplaveid met grote stenen, grote raampartijen en een lang zonnebalkon onder een afdak. Marine Tricot en haar partner Olivier kochten dit huis vier jaar geleden, sindsdien kwam zoon Oscar erbij. Het pand stond een jaar in de steigers om de buitenkant te renoveren. Interieurarchitect Marine coördineerde zelf de renovatie.
Amerikaanse droom
‘Al sinds mijn studietijd ben ik dol op de jaren 60-stijl. Ik zou wel alles uit die periode willen kopen. De huizen van Richard Neutra hebben me ook altijd gefascineerd. We waren niet speciaal op zoek naar een huis in Amerikaanse stijl, maar toen we hier eenmaal woonden, heb ik veel onderzoek gedaan naar de periode waarin het gebouwd werd, omdat ik trouw wilde blijven aan de stijl. Ik vind het belangrijk om de geschiedenis van een plek te respecteren.’ Het huis dateert uit 1959. Een echtpaar uit Charleroi had het laten bouwen door een plaatselijke architect, nadat het een tijd in de Verenigde Staten had gewoond. Ze wilden iets van die nieuwe levensstijl importeren. Marine en Olivier hebben het huis overgenomen van die eerste eigenares. ‘Ze moet nu rond de negentig zijn. Zij had destijds nauw samengewerkt met de architect. We hebben haar na de renovatie uitgenodigd en ze leek tevreden, want ze zei: ‘Ik voel me hier nog altijd thuis.’’
Gevallen voor de schouw
Onder leiding van Marine onderging het interieur een grondige facelift. De elementen uit de jaren 60 bleven behouden en werden gecombineerd met eigentijdse kenmerken, zoals de gladde betonvloer, een kleurrijke Marokkaanse poef en een grote bank van B&B Italia. Maar de blikvanger van de leefruimte blijft de karakteristieke jaren 60-schoorsteenmantel van ruwe steen. ‘Die schouw gaf voor ons de doorslag om het huis te kopen,’ vertelt Marine. Extraatje: tegenwoordig kun je de vlammen ook aan de kant van de keuken bewonderen. De wanden die de living in verschillende kleine ruimtes verdeelde, zijn verdwenen en de oorspronkelijke smalle keuken aan de tuinkant werd verbouwd tot een eetruimte met uitzicht op het zwembad. Om een knusse sfeer te creëren en toch genoeg licht te laten circuleren, besloot Marine een zogeheten claustra, een vast kamerscherm, te laten maken tussen de living en eetkamer. ‘Zo’n ingreep werd in de jaren 60 ook vaak gedaan. Het sapellihout dat ik ervoor gebruikte, is typisch voor die tijd.’ Het warme gevlamde hout komt terug als wandbekleding van de gang waar de slaapkamers op uitkomen.
Vintage en zelf ontworpen
De basisconstructie was op zijn zachtst gezegd experimenteel. Van isolatie was vrijwel geen sprake en de verwarming was geïnstalleerd aan het plafond. Maar daarnaast blonk het huis uit in goede ideeën waardoor Marine zich gretig liet inspireren. Bijvoorbeeld voor de boekenkast in de woonkamer. ‘Ik heb die kast bewust groot gemaakt en veel planken leeg gelaten. Dat geeft het geheel een luchtige aanblik.’ Als meubels koos ze een combinatie van spullen van de rommelmarkt, erfstukken en eigen ontwerpen uit haar studietijd, zoals de elegante tafel van marmer en gelakt staal, waaraan stoelen van Eames en Jacobsen staan. Die stijlenmix ervaart Marine als een schot in de roos. In de badkamer vormen de kleurige mozaïektegels een mooie overgang tussen verschillende stijlen en tijdperken. In de masterbedroom werd boven het bed een raam met uitzicht op de tuin aangebracht. De planten komen misschien niet uit Hollywood, maar zijn daarom niet minder fotogeniek.
Fotografie Sarah Van Hove | Tekst Jean-Michel Leclercq